Thursday, July 7, 2011

lBersih 2.0..Antara Matlamat dan Cara..


adeh..gilak kelamaan xupdate cerita ni.nak buat mcmane,xde intenet kek ghumah.ni pon mnumpang kaseh kek rumah makcik.seb bek anak beliau ade tenet,aku pon tumpang la sekaki.I don't want to talk bout exam,intersesi,or watever so so.today's topic CLEAN 2.0 or Bersih 2.0.
I'm quite sure yang semua orang tahu tentang rally ni.well, i wont denied that im a BN's man,but ill talk this issue in rational manners.not in view's as an UMNO's but as a people who also have my own right to lives in a peaceful country. aku tak nafikan beberapa tuntutan bersih tu sangat berasas like usage of dakwat untuk mengundi tu kan.aku pon sokong jugak tentang tu dan pelik kenapa SPR tak pakai even dah beli dah dakwat tu.tapi ape yang aku tak setuju ialah cara nak menyampaikan hasrat tu bukan cara yang betul.untuk ape sebenarnya nak march kat tengah2 bandar tu dari sepenjuru alam ke satu penjuru alam yang lain?buat sesak KL je.tengok ape dah jadi sekarang.polis buat roadblock sana-sini.menyusahkan orang lain.disebabkan Bersih,orang yang tak nak pergi bersih pon terkena tempias juga.kemonla.kita dah besar2 dah semuanya.tak payah nak marching sane-sini menyusahkan orang lain nak g KL,orang berniaga takut,pelancong pon takut.

nak pilihanraya bersih?pergi la SPR.discuss elok2.Agong nasihat pon tak guna jugak kalau still keras kepala.kalau bangsa lain tak dengar,aku pahamla.sbb raja diorang mahatma gandhi ngn chin peng.tapi orang melayu?takkan anwar ibrahim kot.benda rational.berbincang.buat keputusan dan tindakan yang mendatangkan hasil.pergi marching dpt betulkan SPR?pakai t-shirt dapat bersihkan pilihanraya?budak sekolah pon tau jawapannya.

nasihat aku,tak payah pergi march.bahaya sebab macam2 boleh berlaku.boleh timbul rusuhan,gaduh,silap2 kedai2 kat kl abis kene pecah.maklumlah.dah ramai2 kt situ,yang berketayap pon bole terbang ketayapnye bile nmpak kedai 7eleven terbuka takde orang jaga sebab dah cabut selamatkan diri dek rusuhan.aku faham kita semua nak pilihanraya bersih.aku pon nak jugak.tapi ini bukan medium yang sepatutnya.nak jumpe Agong untuk hantar memorendum?mohonla menagdap Tuanku.pergi march jerit sane sini tak mendatangkan hasil.SPR dah offer ruangan untuk berbincang,maka,berbincanglah sebab itu yang mustahak dan lebih berakal.batalkan marching ni untuk elak perkara tak diingini,bukan sebab Pak Jib tak bagi,bukan sebab nanti anwar emo bukan sebab politik.cukup dengan sebab ada cara yang lebih rasional.n one more thing, this is MALAYSIA, not sumwhere in EGYPT.

p/s: harap2 suara kerdil ni difikirkan dgn rasional..not in political mug.

1 comment: